GSP9700

Undgå dækslid og udnødigt brændstofforbrug

Fejl bør rettes med det samme!

For selv den bedste bilist kan det ske, at der påkøres en kantsten, eller at hjulvinklerne ændrer sig pga. helt normal slitage. Dette medfører, at et eller flere af dækkene slides skæve, og bilen kan herved begynde at trække til en af siderne. For at undgå dette, samt for at spare dig for en slem økonomisk overraskelse grundet utilsigtet dækslitage, bør hjulvinklerne løbende kontrolleres.


Undgå at dine dæk slides skæve!
Bilens styretøjsdele og dæk skal løbende undersøges for mekaniske skader og skæv slitage. Slidte styretøjsdele og skævt slidte dæk forringer bilens køreegenskaber. Derfor skal skadede dele og skæve dæk altid udskiftes. Efter udbedring og grundig kontrol, udmåles hjulvinklerne med en computerstyret 4-hjulsudmåler. Denne 4-hjulsudmåling giver oplysninger om hjulenes vinkler, og hvor meget vinklerne evt. står uden for de styretøjsmål fabrikanten foreskriver. Derefter kan vinklerne justeres, så de atter er inden for fabriksmål.


Du kan spare mange penge på dæk og brændstof!
Skæve hjulvinkler fører altid til øget dækslitage og øget brændstofforbrug samtidigt med, at køresikkerheden forringes. Derfor er det altid en god invistering, at få hjulvinklerne løbende kontrolleret.


Hvor ofte skal hjulvinklerne kontrolleres?
Som udgangspunkt bør du få kontrolleret bilens hjulvinkler efter 15000 km, eller en gang om året. Du bør dog straks få kontrolleret bilens hjulvinkler og geometri, hvis du bemærker en eller flere af følgende punkter:

  • Bilen trækker til siden.
  • Bilen kører ustabilt og/eller er svær at styre.
  • Rattet ryster.
  • Rattet føles tungt
  • når det drejes.
  • Ujævn slitage af et eller flere dæk.
  • Ved påkørsel af f.eks. kantsten.

Hvordan justeres hjulvinkler?

Korrekt justeret hjulvinkler bevirker, at bilens hjulophængssystem fungerer korrekt. Bilen er behagelig at køre i, og sikkerheden er samtidig i top.


Indstilling af forhjulene efter ”løbslinjen”
Mange biler kan ikke justeres på baghjulene. Er skaden sket og et eller begge baghjul står forkert, kan disse fejl ofte rettes ved at ud- skifte defekte dele. Med en Hunter 4-hjulsudmåling er det dog ofte muligt at kompensere for mindre fejl, ved at forhjulene bliver justeret i forhold til baghjulenes ”løbslinje”, hvilket er den linje, der dannes af retningerne, som baghjulene peger i.

Dermed kører bilen lige ud og rattet står lige. Denne justeringsmetode er den økonomiske løsning på en del forekommende fejl.



Indstilling af forhjulene efter den ”geometriske centerlinje”
Den ”geometriske centerlinje” er den linje, der løber igennem midtpunktet af for- og bagaksel. Når en bil kan justeres på baghjulene sker dette efter den ”geometriske centerlinje”. Derefter justeres forhjulene efter samme linje. Dermed optimeres bilens kørestabilitet, og alle fire hjul står herefter nøjagtigt paralelle (lige ud), samtidigt med,at rattet også står lige.

Denne justeringsmetode er langt at foretrække, da den giver det bedste resultat.


Forklaring af hjulvinkler

CAMBER

 

Camber er hjulets hældning indad eller udad øverst, i forhold til det lodrette plan.

Funktion: Reducerer spændinger på styre- og affjedringskomponenter. Formindsker stød fra vejbanen. Hjælper på stabiliteten ved kørsel lige ud. Hjælper til med at maksimere dækkets levetid.
Effekt og fejl: Vil forøge dækslitage på dækkets ydersider, Vil forårsage skævt træk og drift til en af siderne.

 

CASTER

 

Caster er fjederbenets /styreboltens hældning, frem eller tilbage fra det lodrette plan.
Funktion: Sørger for styrestabiliteten, selvopretning efter sving og letter kørsel om hjørner.
Effekt og fejl:Vil forårsage skævt træk, rysten, overordentlig store stød fra vejbanen og styrebesvær.

 

SPORING eller TOE

 

Sporingen eller Toe er vinklen der dannes ved at hjulene peger mod eller fra hinanden. Halvdelen af Toe kaldes Induviduel Toe.

Funktion:Sørger for at holde hjulene parallelle under kørsel ligeud.
Effekt og fejl:Vil forårsage stort, ensidet dækslid og øget brændstofforbrug. Et savtakket slidmønster er typisk for fordæk. Et diagonalt slidmønster er typisk for bagdæk

 

SET-BACK eller AKSELFORSÆTNING

 

Akselforsætning er en afstand (vinkel), frem eller tilbage af et forhjul eller baghjul i forhold til det andet.

Funktion: Kan bruges til at stille en diagnose på skader og hjælpe med at lokalisere ødelagte komponenter.
Effekt og fejl:Kan, hvis afstanden er meget stor, være skyld i vanskelig håndtering og skævt træk.

 

KPI

 

KPI (King Pin Inklination) er en vinkel, der er dannet med en imaginær linie trukket igennem fjederbenet og det lodrette plan.

Funktion:Sørger for styrestabilitet og selvopretning, og arbejder sammen med Camberen, for at formindske vejvibrationer og reduktion af spændinger i affjedringskomponenter.
Effekt og fejl:Forårsager alm. ustabilitet og mangel på selvopretning.

 

KOMBINERET VINKEL

 

Kombineret vinkel er summen af Camber vinklen og KPI vinklen.
Funktion: Kan bruges til at stille en diagnose på problemer og hjælpe med til at lokalisere ødelagte komponenter.
Effekt og fejl:
Kan bruges til at bestemme om et køretøj har en bøjet spindel eller fjederben.

 

 

LØBSVINKEL

 

Løbsvinklen er en vinkel der fremkommer mellem baghjulenes løbslinie og akslernes centerlinie.

Funktion: Bestemmer hvor skævt et baghjul eller bagaksel står i forhold til ligeud retning. Står baghjulene skæve, kan forhjulene justeres efter løbsvinkel, så bilen kører ligeud, når rattet står i midterstilling.
Effekt og fejl: Får bilen til at trække til en af siderne og vil medføre skævt dækslid på op til tre hjul. Rattet til stå skævt ved kørsel ligeud.

 

 

TOE-OUT-ON-TURNS eller SPREDNING I SVING

Spredning i sving er drejningsforskellen mellem venstre og højre hjul ved et givent antal grader.

Funktion: Sørger for at dækkene ikke slides skæve ved drejning.
Effekt og fejl:Er vinkel forskellen for stor eller for lille, vil dette medføre skævt dækslid på ydersiderne af begge forhjul. Her kan der være tale om bøjede styrekomponenter.