Undgå dækslid og udnødigt brændstofforbrug
Fejl bør rettes med det samme!
For selv den bedste bilist kan det ske, at der påkøres en kantsten, eller at hjulvinklerne ændrer sig pga. helt normal slitage. Dette medfører, at et eller flere af dækkene slides skæve, og bilen kan herved begynde at trække til en af siderne. For at undgå dette, samt for at spare dig for en slem økonomisk overraskelse grundet utilsigtet dækslitage, bør hjulvinklerne løbende kontrolleres.Undgå at dine dæk slides skæve!
Bilens styretøjsdele og dæk skal løbende undersøges for mekaniske skader og skæv slitage. Slidte styretøjsdele og skævt slidte dæk forringer bilens køreegenskaber. Derfor skal skadede dele og skæve dæk altid udskiftes. Efter udbedring og grundig kontrol, udmåles hjulvinklerne med en computerstyret 4-hjulsudmåler. Denne 4-hjulsudmåling giver oplysninger om hjulenes vinkler, og hvor meget vinklerne evt. står uden for de styretøjsmål fabrikanten foreskriver. Derefter kan vinklerne justeres, så de atter er inden for fabriksmål.
Du kan spare mange penge på dæk og brændstof!
Skæve hjulvinkler fører altid til øget dækslitage og øget brændstofforbrug samtidigt med, at køresikkerheden forringes.
Derfor er det altid en god invistering, at få hjulvinklerne løbende kontrolleret.
Hvor ofte skal hjulvinklerne kontrolleres?
Som udgangspunkt bør du få kontrolleret bilens hjulvinkler efter 15000 km, eller en gang om året.
Du bør dog straks få kontrolleret bilens hjulvinkler og geometri, hvis du bemærker en eller flere af følgende punkter:
- Bilen trækker til siden.
- Bilen kører ustabilt og/eller er svær at styre.
- Rattet ryster.
- Rattet føles tungt
- når det drejes.
- Ujævn slitage af et eller flere dæk.
- Ved påkørsel af f.eks. kantsten.
Hvordan justeres hjulvinkler?
Korrekt justeret hjulvinkler bevirker, at bilens hjulophængssystem fungerer korrekt. Bilen er behagelig at køre i, og sikkerheden er samtidig i top.
Indstilling af forhjulene efter ”løbslinjen”
Mange biler kan ikke justeres på baghjulene.
Er skaden sket og et eller begge baghjul står
forkert, kan disse fejl ofte rettes ved at ud-
skifte defekte dele.
Med en Hunter 4-hjulsudmåling er det dog
ofte muligt at kompensere for mindre fejl,
ved at forhjulene bliver justeret i forhold til baghjulenes ”løbslinje”, hvilket er den linje, der dannes af retningerne, som baghjulene peger i.
Dermed kører bilen lige ud og rattet står lige. Denne justeringsmetode er den økonomiske løsning på en del forekommende fejl.
Indstilling af forhjulene efter den ”geometriske centerlinje”
Den ”geometriske centerlinje” er den linje, der
løber igennem midtpunktet af for- og bagaksel.
Når en bil kan justeres på baghjulene sker dette
efter den ”geometriske centerlinje”.
Derefter justeres forhjulene efter samme linje.
Dermed optimeres bilens kørestabilitet, og alle
fire hjul står herefter nøjagtigt paralelle (lige ud),
samtidigt med,at rattet også står lige.
Denne justeringsmetode er langt at foretrække, da den giver det bedste resultat.
Forklaring af hjulvinkler
CAMBER
Camber er hjulets hældning indad eller udad øverst, i forhold til det lodrette
plan.
|
|
CASTER
Caster er fjederbenets /styreboltens hældning, frem eller tilbage fra det
lodrette plan.
|
|
SPORING eller TOE
Sporingen eller Toe er vinklen der dannes ved at hjulene peger mod eller fra hinanden. Halvdelen af Toe kaldes Induviduel Toe.
|
|
SET-BACK eller AKSELFORSÆTNING
Akselforsætning er en afstand (vinkel), frem eller tilbage af et forhjul eller baghjul i forhold til det andet.
|
|
KPI
KPI (King Pin Inklination) er en vinkel, der er dannet med en imaginær linie trukket igennem fjederbenet og det lodrette plan.
|
|
KOMBINERET VINKELKombineret vinkel er summen af Camber vinklen og KPI vinklen.
|
|
LØBSVINKEL
Løbsvinklen er en vinkel der fremkommer mellem baghjulenes løbslinie og akslernes centerlinie. Funktion: Bestemmer hvor skævt et baghjul eller bagaksel står i forhold til ligeud retning. Står baghjulene skæve, kan forhjulene justeres efter løbsvinkel, så bilen kører ligeud, når rattet står i midterstilling.
|
|
TOE-OUT-ON-TURNS eller SPREDNING I SVINGSpredning i sving er drejningsforskellen mellem venstre og højre hjul ved et givent antal grader.
Funktion: Sørger for at dækkene ikke slides skæve ved drejning.
|
|